Beter laat dan nooit? - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Michelle Wijnhoven - WaarBenJij.nu Beter laat dan nooit? - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Michelle Wijnhoven - WaarBenJij.nu

Beter laat dan nooit?

Door: Michelle Wijnhoven

Blijf op de hoogte en volg Michelle

10 April 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Oké, ik zei aan het einde van mijn vorige blog dat ik zo snel mogelijk een update zou geven. Nou, ‘zo snel mogelijk’ is bijna anderhalve maand later geworden. Oeps.

Ondertussen ben ik alweer bijna twee maanden van huis. De tijd gaat echt snel! Ik heb het de laatste paar weken nogal druk met leuke dingen doen en helaas ook met de iets minder leuke dingen, zoals school. Vorige week heb ik voor al mijn vakken (4 in totaal) een assignment in moeten leveren. Niet dat ze dat even gespreid over een aantal weken doen, nee alles in één week, terwijl de eerste helft van het semester nog niet eens afgelopen is. Maargoed, ik heb dat er in ieder geval al op zitten. Nu alleen nog de cijfers afwachten.

Week 2 Bay of Islands
Ik zal verder gaan waarmee ik in mijn vorige blog ben geëindigd: de Bay of Islands. De tweede trip van Experience NZ was naar de Bay of Islands. ’s Ochtends vroeg vertrokken we met drie Unitec busjes naar Paihia. Ik zat in het busje dat omgedoopt werd tot de European Party Van, aangezien er alleen maar Europeanen in zaten behalve Craig, onze chauffeur.

Op weg naar Paihia stopten we bij het Native Bird Recovery Centre. Daar hebben we Sparky, een kiwi, kunnen aaien. Dit is de enige kiwi in Nieuw-Zeeland die in het openbaar getoond mag worden en die het publiek ook echt aan mag raken.

Na het kiwi aaien vervolgde onze reis en na een erg lange slingerweg kwamen we eindelijk aan op onze eindbestemming: Paihia. Daar werden we bij de pier door een long boat opgehaald en naar de Rock Boat gebracht waar we op hebben overnacht. De Rock Boat is een ‘house boat’ met een bar, accommodatie, biljarttafel etc.

Aan boord van de boot hebben we met een paintballgeweer geschoten op een (neppe) eend achter de boot en hebben we gevist. Ik had dat nog nooit gedaan en verwachtte dat het heel saai zou zijn, maar het duurde niet lang voordat we beet hangen. Uiteindelijk in totaal twee vissen gevangen, woehoe!

’s Avonds hadden we een BBQ aan boord. En daarna zijn we wezen kayakken. Het was pikkedonker dus de sterren en de melkweg waren goed te zien. Ook was het mooi om te zien dat het water elke keer op lichtte bij elke keer dat je peddelde. Dit komt door bepaalde beestjes, waarvan ik de naam even ben vergeten.

De volgende ochtend waren Stephanie, Caroline, Isabell en ik al vroeg wakker, dus zijn we rond 6:30u maar de zonsopgang gaan kijken. Na het ontbijt zijn we gaan snorkelen. De zon had zich na de zonsopgang achter de wolken verschuild, dus het water was redelijk koud. Verder hebben we niet echt veel gezien onderwater, maar het was desalniettemin een leuke ervaring.

Na het snorkelen zijn we richting Waewaetora Island gevaren, een van de eilanden in de Bay of Islands. Echt een super mooi eiland met een prachtig uitzicht over de gehele bay. Daarna was het helaas alweer tijd om terug naar het vaste land te gaan. Op zondag zijn we naar de Waitangi Treaty Grounds geweest. Daar is in 1840 Nieuw-Zeelands belangrijkste document ondertekend door de Britten en de Maori leiders: de Treaty of Waitangi.

Week 3 Free Breakfast & Round the Bays fun run
Deze week was er elke ochtend een gratis ontbijt (Pou Aroha Free Breakfast). Als arme student moet je daar natuurlijk gebruik van maken. Ook kon je elke dag kans maken op een mand met wat spullen, zoals eten, avocado saver, body lotion etc. Op maandag en dinsdag had ik meegedaan aan de wedstrijd maar helaas niet gewonnen. Maar de aanhouder wint, want op woensdag kreeg ik een telefoontje dat ik gewonnen had, woehoe!

Verder zijn we deze week voor het eerst uitgeweest in downtown Auckland. Echt totaal anders als in Nederland. Ze draaien hier bijna alleen maar dubstep, niet echt mijn muziek. En daarnaast kleed iedereen zich ook alsof ze naar een gala gaan. Alle meiden hebben korte jurkjes aan en iedereen ziet er redelijk chique uit. Kom ik aan in mijn spijkerbroek.

Op vrijdag moest ik mijn race bib ophalen voor de race van zondag in het Skycity hotel. Samen met Coralie (een Frans meisje) ben ik daar naartoe gegaan en hebben we een beetje gewinkeld. Die middag zijn we met een grote groep naar Takapuna Beach gegaan. Een strand met een supermooi uitzicht en superdikke huizen.

Zaterdag zijn we naar het Pasifika festival geweest. Dit is een festival in een groot park zo’n 10 minuten van de campus vandaan. Hier hadden alle eilanden in de Pacific Ocean, zoals Fiji, Tonga, Samoa, Hawaii, Cook Islands etc., een kraampjes met eten, drinken, kleding en zelfgemaakte spullen en er was veel muziek en dans.

Op zondag stond de Round the Bays fun run op de planning, een hardloop wedstrijd van 8,4km. In november 2013 vond ik het blijkbaar een goed idee om me hier voor in te schrijven. Achteraf kan ik zeggen dat het een goed idee was, maar die ochtend had ik er een beetje spijt van.

Om 9:30u begon de race en 54 minuten en 24 seconden later ging ik over de finishlijn heen. Daarna had ik echter een probleem om weer terug naar de campus te komen. Ik had bij bij de expo, waar ik de race bib op moest halen, een ticket gekocht voor een shuttle die van de finish naar de startlijn reed, maar slimme ik was die vergeten. En tot overmaat van ramp reden er door het evenement tussen 7:00u en 12:30u geen bussen. Ik liep dus maar achter de meute aan, in de veronderstelling dat die ook allemaal terug zouden moeten, maar die gingen dus naar de BBQ velden. Hartstikke leuk, maar daar kon ik niet naartoe omdat je daarvoor een ticket voor had moeten kopen. Dus probeer ik met mijn telefoon naar de dichtstbijzijnde bushalte te lopen (waar de bussen wel gewoon rijden), doet het internet het niet. Toen ben ik maar zover mogelijk weer teruggelopen richting de startlijn totdat mijn internet het wel weer deed. Uiteindelijk was ik rond 10:30u gefinisht en om 13:00u was in eindelijk terug in het appartement.

Week 4 Skytower & Mission Bay
Deze week stond mijn eerste ‘serieuze’ assignment op de agenda. Ik moest een marketing poster maken voor een Scuba Diving avontuur in Bora Bora. Dit alles met behulp van Word. Om het net een tikkeltje moeilijker te maken moesten we er met een app voor de iPad augmented reality in verwerken. Zodat als je met die app je iPad boven de poster houdt er een filmpje start.

Verder zijn Isabell en ik gestart met het maken van een lijstje met plaatsen die we willen bezoeken op het zuidereiland. Hier willen we namelijk in de mid-semester break naartoe. Het plan is om een auto te huren en daar een ronde te maken over het hele eiland.

Op zondag ben ik naar de skytower geweest. Vanaf daar heb je een uitzicht over heel Auckland en omstreken. Daarna naar Mission Bay geweest en een ijsje gegeten op het strand.

Week 5 Tongariro Crossing
Op maandag was het shopping day. Na de les ben ik samen met Isabell en Varun naar Westfield Mall gegaan in St. Lukes. Isabell en ik wilde overstappen van Vodafone naar Telecom NZ, aangezien die veel betere deals hebben. Dat was zo geregeld en we kregen nieuwe SIM-kaarten die we later die dag al konden wisselen. Verder veel te veel gekocht, maar eindelijk wel een redelijke uitgaansoutfit kunnen scoren. Nu hoef ik me in ieder geval niet meer zo underdressed te voelen als we uitgaan. Toen we terug waren op de campus wilde ik mijn SIM-kaart wisselen, maar ze had me de verkeerde gegeven. Dus ik kon de volgende dag weer terug.

Vrijdagochtend moesten Sarah en ik de huurauto ophalen voor de trip die we voor het weekend hadden gepland. Eenmaal aangekomen bij a2b-rentals staat daar een prachtige Nissan Tiida op ons te wachten, inclusief een dikke deuk, maar oké. Ik had de eer om weer terug naar de campus te rijden. Dat was wel even wennen, om aan de andere kant van de weg te rijden. En het was ook nog eens een automaat. Zo trapte ik bij terugkomst trapte per ongeluk kei hard op de rem, omdat ik de koppeling in wilde drukken. Verder was het ook raar dat de schakelaars voor de ruitenwissers en knipperlichten nu ook andersom zitten. Daar hadden sommige gedurende het hele weekend wat problemen mee.

Rond 13:00u vertrokken Sarah, Coralie, Isabell en ik die vrijdag richting Okahune, dit ligt ongeveer in het midden van het Noordereiland. Eenmaal aangekomen bij de lodge zijn we op tijd gaan slapen. De volgende dag ging de wekker al om 6:00u af. Na een snel ontbijt vertrokken we naar de start van de Tongariro Crossing, een tocht van 19,2km door Nieuw-Zeelands oudste nationale park. En volgens velen de beste hike in Nieuw-Zeeland die je in één dag kan doen.
Het begin was voornamelijk vlak en af en toe een trappetje dat je omhoog moest, maar de rest van de tocht was het soms wel even afzien. Ik was blij dat ik mijn wandelschoenen aan had, zodat ik een beetje grip had overal. Want het was op sommige stukken behoorlijk steil. Uiteindelijk zijn we op zo’n 1800 meter hoogte geweest. En dat hebben we ook weer moeten afdalen. Maar het uitzicht op het hoogste punt was het zeker waard. Daar had je een 360 graden uitzicht over bergen, nog meer bergen, natuur en de Emerald Lakes. Prachtige blauwe meertjes. Het zand op de top en waar we moesten afdalen zat behoorlijk los, waardoor we skiënd naar beneden gingen in plaats van wandelend. Gelukkig was dat maar een klein gedeelte, want daarna moesten we weer een kleiner bergje op waar we aan een groot meer geluncht hebben. Daarna ging het afdalen heel erg langzaam, op een soort zigzaggende manier. En het laatste stuk moesten we door een bos lopen. Vooral op het einde was het afzien, omdat je al zo lang aan het afdalen bent en je knieën behoorlijk moe beginnen te worden.

De hele tocht had ik Runkeeper aangehad op mijn telefoon en die gaf de volgende informatie:
KM: 19,24
DUUR: 4:43:31
TEMPO PER KM: 14:44
CALORIEËN: 1.114

In totaal hebben we er langer over gedaan. Tussendoor hebben we namelijk best vaak gestopt om foto’s te maken en natuurlijk om uit te rusten.

Na de tocht zijn we naar Taupo gereden, waar we onszelf beloond hebben met een uitetentje. Zoals ondertussen bijna traditie geworden is zijn Isabell en ik voor de Fish and Chips gegaan.

Na een te korte nachtrust zijn we ’s ochtends richting de Thermal Waters gegaan. Daar is een kleine waterval waar water uitstroomt van rond de 45 graden. Dat was ons een tikkeltje te warm om in het water te gaan. Daarna zijn we doorgereden naar de Huka Falls en hebben we de dam zien opgegaan. Helaas was het rond 12:00u alweer tijd om richting Auckland te gaan, omdat we de auto weer in moesten leveren.

Week 6 Cathedral Cove, Hot Water Beach, New Chums Beach & Coromandel
Deze week was een stressweek. In week 7 moest ik namelijk al mijn assignments inleveren en ik was natuurlijk veel te laat begonnen. Verder kwam John Rance, mijn Study Abroad Coordinator vanuit de HAN, op bezoek bij Unitec voor de Exchange Fair. Hier heb ik ook aan meegeholpen en geprobeerd om studenten van Unitec naar de HAN te krijgen. Helaas was het niet zo druk, maar de sleutelhangers van de HAN in de vorm van een typische Hollandse klomp vielen wel in de smaak.

Op vrijdagavond waren er een aantal feestjes in the village, maar die duurden niet lang. Nadat de Residential Assistants/security een aantal keren binnen waren geweest met de vraag of het wat zachter kon, werd ineens iedereen verzocht om naar buiten te komen. En wie stonden daar: de politie. Einde feest.

Eigenlijk was het niet zo erg dat het feest zo vroeg eindigde, want voor het weekend stond er weer een trip op de planning. Dit keer naar Cathedral Cove, Hot Water Beach, New Chums Beach en Coromandel. Om 10:00u vertrokken we naar Cathedral Cove. In eerste instantie zouden we eerst naar Hot Water Beach gaan, maar de organisatoren dachten dat het overdag te druk zou zijn, dus werd de activiteit verplaatst naar de avond. Rond 12:00u arriveerden we en begon de hike naar de Cove. Eenmaal aangekomen hebben we de hele dag lekker gezwommen en op het strand gelegen. Daarna zijn we naar Whitianga gereden waar we ons ingecheckt hebben bij de Turtle Cove accommodation. Daar hebben we ’s avonds heerlijke fish ’n chips gegeten en gezellig gedaan totdat we rond 21:30u eindelijk naar Hot Water Beach zijn vertrokken. Dit is een strand met ondergrondse warmwaterbronnen. Alleen op bepaalde tijdstippen als het eb is, kun je een gat graven in het zand en komt er warm water naar boven. Dat water heeft een temperatuur van zo’n 64 graden, vandaar dus de naam. Sommige waren zo gek om daar in te gaan zitten/liggen, maar ik heb het maar bij pootjebaden gelaten.

De volgende dag vertrokken we rond 10:00u naar New Chums Beach. Volgens sommigen zou dit een strand zijn in de top 10 mooiste stranden van de wereld. Wat ze ons van tevoren niet verteld hadden was dat er geen normaal wandelpad naar het strand is. Na een barre tocht over tig stenen en door een bos (op blote voeten, kiwi-stijl) werden we eindelijk beloond met een prachtig strand. Daar hebben we een paar uur doorgebracht. Lekker gezwommen en op het strand gelegen. Daarna zijn we nog even snel naar Coromandel gegaan voor een snelle lunch, aangezien we te lang op het strand hadden gelegen.

Week 7 Black Water Rafting
De hele week stond in het teken van assignments, een class quiz en een presentatie. Maar in het weekend was het weer tijd voor een trip: The Thrill Seeker: Surfing & Black Water Rafting. Al vroeg in de ochtend vertrokken we richting Raglan, aan de westkust van Nieuw-Zeeland. Daar kwamen we rond 10:30u aan bij onze accommodatie: Karioi lodge. Dat tevens ook een Surf School is. Ik had er echter niet voor gekozen om te gaan surfen, maar om gewoon op het strand te gaan liggen. ’s Avonds hadden we een BBQ en daarna hebben we met een groep nog beerpong gespeeld. Ik heb zelf twee keer meegedaan, maar allebei de keren helaas verloren. Misschien wat vaker oefenen ;)

Zondag moesten we vroeg opstaan, want om 6:00u zouden we ontbijten. Na wat cornflakes en toast naar binnen gewerkt te hebben snel m’n tas weer ingepakt en rond 7:00u vertrokken we naar The Legendary Black Water Rafting Co in Waitomo. Daar zijn we wezen Black Water Raften in de Ruakuri Cave, waar we in een donkere grot met water hebben gelopen, glowwormen hebben gespot, op een band door de grot dreven en achterstevoren van twee watervallen afgesprongen zijn. Al met al een super weekend!

Week 8
Vandaag (donderdag 10 april 2014 ) hebben Coralie en ik kaartjes gekocht voor de All Blacks tegen Engeland. Voor degenen die het niet weten: de All Blacks zijn het Nieuw-Zeelands rugbyteam. De wedstrijd is pas op 7 juni, dus we hebben nog even.

Verder staat er dit weekend op zaterdag een hike gepland. En gaan we morgen misschien de Britse royal family spotten. Prins William, zijn vrouw Kate en baby prins George zijn namelijk in Nieuw-Zeeland en morgen zijn ze in Auckand.

Daarnaast staat de mid-semester break voor de deur, twee en halve week vakantie. Op 17 april vliegen Sarah, Isabell (beide Duits) en ik naar Christchurch. Daar hebben we een auto gehuurd (met tent op het dak) en gaan we een rondje over het zuidereiland maken. Als eerste gaan we vanaf Christchurch naar het noorden, om vervolgens de westkust richting Queenstown te gaan. Daar zal Coralie (Frans meisje) zich bij ons voegen en reizen we weer verder naar het zuiden en gaan we via Dunedin weer terug naar Christchurch. Hopelijk is dit allemaal mogelijk in 2,5 week. We zullen het zien!

De eerstvolgende blog zal dus pas na de mid-semesterbreak zijn (na 4 mei dus). Ik zal proberen er geen maand overheen te laten gaan en eerder wat online te zetten, haha.

Voor foto's: https://www.facebook.com/michelle.wijnhoven.9/media_set?set=a.10203352067907538.1073741825.1386291956&type=3
Als het goed is zijn de foto's ook zonder Facebook account te zien.

  • 10 April 2014 - 15:20

    Lynn:

    Wat leuk om te horen dat je het naar je zin hebt! Zo te lezen zit je niet stil daar in Nieuw Zeeland.
    Hopelijk worden alle opdrachten die je ingeleverd hebt met een voldoende afgesloten en kun je met veel plezier de mid-semester break in!
    Heel veel plezier in Christchurch en de rest wat je gaat bezoeken:)!

    Liefs Lynn

  • 10 April 2014 - 17:46

    Eline:

    Meid, je verhalen worden steeds langer. Maar het is erg leuk om te lezen waardoor je snel onder aan de pagina bent.
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt en leuke activiteiten onderneemt.
    En ik denk dat het met je verslagen wel goed komt. Want op jouw Engels is niets op aan te merken (a) haha
    Geniet er nog van meid! 'X

  • 11 April 2014 - 19:38

    "tante"Riet:

    Nou Michelle, ook al is het laat, het is toch leuk om iets van je te horen.
    Via Evelien's facebook heb ik ook al eerder berichtjes van jou gelezen en natuurlijk de foto's bekeken.
    Zo te zien geniet je volop.
    Veel plezier bij je volgende tripjes, wij blijven je volgen.

    groeten Riet

  • 11 April 2014 - 20:15

    Loesjanssen:

    Hoi hoi Michelle .
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat .
    Je hebt al veel gezien en veel beleeft .
    Je geniet er van .
    De foto.s heb ik ook gezien .mooi en supergaaf .
    heel veel plezier de komende tijd ,
    Laat het je goed gaan .en blijf je zelf .
    Op naar het volgende verhaal .
    We blijven op de hoogte .
    Groetjes .'''Tante Loes''.

  • 15 April 2014 - 13:32

    Nancy:

    Hey Michelle,

    Wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen,
    en wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en er van geniet super.
    Nog heel veel plezier geniet er lekker van !!!

    Groetjes Jaap,Nancy
    Lars & Giel xxx

  • 09 Mei 2014 - 22:56

    Jan En Riet:

    Hoi Michelle,

    Wat fijn om te lezen dat het goed met je gaat
    en wat heb je al veel gezien en meegemaakt.
    Daar is meer te beleven als in Aijen.
    Maar geniet er maar lekker van.

    Lieve Groet Jan & Riet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

22 Mei 2014

Nog maar 1 maand :O

10 April 2014

Beter laat dan nooit?

26 Februari 2014

Eerste twee weken abroad
Michelle

Actief sinds 15 Feb. 2014
Verslag gelezen: 4477
Totaal aantal bezoekers 9644

Voorgaande reizen:

15 Februari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: